Badminton Vereniging Almere

Nieuw scoresysteem

De International Badminton Federation (IBF) is al een aantal jaren op zoek naar een ander – beter – scoresysteem. Het 5 x 7-systeem beviel niet en werd afgeschaft. De kogel is nu door de kerk. Vanaf 1 februari 2006 komt er een nieuw scoresysteem. Er wordt in het vervolg gespeeld tot 21 punten, met een verschil van tenminste twee punten. Het gaat, zoals nu, om twee gewonnen games per partij. Er komt ook een rallypointsysteem: niet alleen de serveerder maar ook de ontvanger kan scoren.

In de media is het woord ‘experiment’ verschenen maar dat klopt niet. De IBF Council heeft het systeem – een initiatief van de grote man van de IBF, Punch Gunawan – met overgrote meerderheid omarmd. Het wordt tijdens de Algemene Vergadering van de IBF in mei 2006 in Tokio geformaliseerd. Het opvallend is dat dit systeem erg lijkt op het enkele jaren geleden afgeschafte systeem uit de tafeltenniswereld: games tot 21. Daar worden nu best of five of best of seven partijen gespeeld tot 11.

De details op een rij:

  1. best of three games tot 21, met hoogstwaarschijnlijk een verschil van 2 punten per game
  2. de service gaat over wanneer de serveerder niet scoort
  3. het systeem geldt voor enkel- en dubbelspel; geen verschil meer tussen dames en heren
  4. in het dubbelspel gaat de service na één misser over naar de tegenstander

Wat betekent dit voor de Nederlandse en internationale badmintonwereld?

  1. Vanaf 1 januari wordt tijdens alle grote IBF-evenementen (ook Thomas en Uber Cup) het nieuwe systeem gehanteerd.
  2. Ook voor de Europese Kampioenschappen in Den Bosch gaat dit op.
  3. De kans bestaat dat de NBB ook de NK begin februari 2006 volgens dit systeem gaat afwerken.
  4. Tijdens de lopende Bondscompetitie (ook de Big Boss Liga) zal het systeem nog niet worden gehanteerd.
  5. Elke badmintonner mag er redelijkerwijs van uitgaan dat in het seizoen 2006/2007 op alle evenementen het nieuwe scoresysteem wordt gehanteerd.

De regels (in het Engels)

Zodra de regels in het Nederlands bekend zijn, zullen die ook hier geplaatst worden.

Tot nu toe 85 reacties op dit bericht. Reageer ook ↓.

  1. Mark op 11-12-2005 om 14:05 uur

    pff
    hoelang hebben ze er nog voor nodig om er achter te komen dat er niks mis is met de huidige puntentelling!?

  2. Steven op 11-12-2005 om 14:45 uur

    wat een * telling.. ze moeten het gewoon bij het oude houden zoals het nu is..

  3. thijs op 11-12-2005 om 14:50 uur

    mmm...
    ik ben er niet echt blij mee...
    en heeft ook fynanciele gevolgen voor de vereniging...
    nu kunnen we niet hoger dan 19 op de telborden...
    dus er zal een bord met "2" bij moeten komen.
    maar waarom zoeken ze naar iets beters...
    dit is gewoon het beste systeem. klaar uit :)

  4. ricardo op 11-12-2005 om 17:10 uur

    ja toch dit was gewoon beter kijk als ze de meiden nou zelfde als jongens laten spelen ok maar dit
    en thijs klopt ja ze zullen nieuwe dingen moeten kopen maar is niet zo duur hoor denk ik dan :p :d

  5. boyd op 11-12-2005 om 17:11 uur

    egt die mensen zijn niet goed wijs..wrom moet in nl altijd alles veranderen. Als het oude goed is laat je het tog zo :S

  6. nikki op 11-12-2005 om 17:21 uur

    wrom doen ze zo moeilijk, der is tog nix mis met deze telling? :( en ik denk dat er meer mensen zijn die het gwon zo willen houden.

  7. Henno op 11-12-2005 om 19:05 uur

    ???????????????????????
    tja, wat valt hier nou van te zeggen???
    (in iedergeval niks goeds!)
    waarom laten ze het niet gewoon zoals het is? daar is tog niks mis mee???

  8. jos op 11-12-2005 om 19:58 uur

    wtf is dit nou weer, slaat egt nergens op!!!!!

  9. boyd op 11-12-2005 om 20:13 uur

    goh zou je denken..maakt niet uit..veranderen ze het later wel weer terug...of je krijgt best out of 5 tot 15 en bij elke fout een punt ofzo

  10. een van zijdervelder op 11-12-2005 om 20:29 uur

    flikker op met je nieuwe systeem,,
    ksou byna van badminton afgaan
    ieeeh
    whahaa,

  11. ricardo op 11-12-2005 om 20:47 uur

    het is net volleyball is ook zelfde :p maarja alleen volleyball tot 25

  12. Wyks op 11-12-2005 om 21:15 uur

    Dit nieuwe systeem slaat echt nergens op, en vooral bij de dubbel haalt dit de rust helemaal uit het spel. Het is al eerder bewezen dat nieuwe systemen averechts werken (kijk naar het tot 7 systeem)

  13. rianne op 11-12-2005 om 21:20 uur

    waar slaat dat op zoals dat nu is is het toch goed ik ga echt niet tot de 21 spelen hoor kap toch met dat gedoe en laat de regels gewoon staan zo als ze zijn!!!!!!

  14. daan op 11-12-2005 om 21:25 uur

    stelletje mogole hou het lekker bij het oude het is geen godverdomde tafeltennis

  15. mara op 11-12-2005 om 22:03 uur

    geen gevloek hier aub :) Je mening geven kan ook zonder dat soort taal!

  16. Eugene op 12-12-2005 om 12:26 uur

    Alweer 'n idee om de identiteit van het badminton naar de *** te helpen, waarom moet het zo nodig op lollybal lijken? Dan krijgen we uitslagen zoals laatst bij beachvolley van 48-46 :-s

    Groetjes Eugene

    p.s. heb gelezen dat het was goedgekeurd met "grote meerderheid", en wie heeft ons dan gevraagd?????

  17. Krijn op 12-12-2005 om 12:42 uur

    Misschien mogen we vanaf volgend jaar de shuttle ook wel een paar keer rondspelen aan één kant van het net, zodat de aanval makkelijker opgebouwd kan worden. Jammer voor de singelaar, maar voor de dubbels zie ik zeker mogelijkheden!

  18. Ashley op 12-12-2005 om 13:36 uur

    woo0w man .. wa un puntentelliign da slaat tog nergens o :@ eG dom seg .. warom laten se da gwo0n niiej hoe ht was diie sukkels

  19. edje op 12-12-2005 om 16:15 uur

    Tot 21 met een verschil van 2. Er wordt nergens gerept over een maximum aantal punten. Ga dus maar vast sparen voor telborden tot 50-50 :-(
    Gewoon het oude syteem houden!!!

  20. Donja op 12-12-2005 om 16:18 uur

    Ik vind het op zichzelf nog niet zo gek. Nu krijg je ook een punt als je de rally hebt gewonnen. Rallypoint dus. Soms heb je je helemaal de tandjes gespeeld en dan krijg je alleen de service terug. Geen punt en dat gaat nu veranderen. We zien wel, ik denk persoonlijk dat dit alleen maar een test wordt en dat er dan gauw weer naar het oude systeem wordt gegrepen.

  21. edje op 12-12-2005 om 17:45 uur

    Ja, dan heb je je de tandjes gewerkt en wordt je beloont met een punt. Vervolgens zit je nog ff na te puffen en verlies je je service en krijgt je tegenstander weer een punt... Ik ben heel erg benieuwd naar de motivatie voor wéér een nieuwe telling want dat lees ik dus nergens!

  22. edje op 12-12-2005 om 17:47 uur

    Op zich vind ik het wel weer eerlijker voor vrouwen. Zij krijgen nu een gelijke puntentelling als de mannen. Maar een vrouwenpartij op mijn niveau tot 21 punten, pffff :-(

  23. claudia saleming op 12-12-2005 om 18:07 uur

    ja edje jouw niveau? Laten we het daar maar niet over hebben.Ach we kijken wel hoe en wat.Je kan je er nu wel druk over gaan maken maar helpt het?? Denk het niet

  24. iik op 12-12-2005 om 18:51 uur

    MAn wat eeen K.U.T punTentelling,,!!!

  25. Henk Staats op 12-12-2005 om 18:57 uur

    Ook ik ben verrast door de nieuwe puntentelling. Ongetwijfeld zal het iets te maken hebben met het feit dat men verwacht dat het voor het (TV)publiek aantrekkelijker wordt.
    Als de nieuwe telling je stoort en je daarop scherp wilt reageren, vind ik prima, maar vloeken lijkt mij bepaald niet nodig.

  26. Robbert op 12-12-2005 om 18:58 uur

    De duur van een partijtje wordt vermoedelijk wat voorspelbaarder. Misschien goed voor de bar, of live TV uitzendingen ofzo?

  27. Dieuwertje op 12-12-2005 om 19:31 uur

    Wat een ** Telliing..:S
    Laat Ut tOg gwOOn hOe Ut iiiSs man!!

  28. Rianne van Groenigen op 12-12-2005 om 20:16 uur

    kan die Rianne haar achternaam vermelden. Is wel eerlijk als er meer Rianne's zijn. alvast bedankt.

  29. mark op 12-12-2005 om 20:52 uur

    hij werkt wel... ben nu al bij de 21 waar ik bij de vorige telling pas bij de 5 was :P

    ik win nu nog is wat joh :)

  30. jos op 12-12-2005 om 21:08 uur

    mark: doe ff normaal, de telling is bedacht door iemand die stoned was ofzo.....

  31. Pieter Jan op 13-12-2005 om 00:31 uur

    als iedereen nou maar op z'n tellen past komt het allemaal goed.

  32. thijs op 13-12-2005 om 07:43 uur

    ik ben benieuwd...
    misschien willen onze tegenstanders in deze competitie 't ook wel ff uitproberen!
    we zijn toch al kampioen...
    maar ik snap no steeds niet waarom ze het alsmaar willen veranderen.. :S

  33. edje op 13-12-2005 om 08:07 uur

    Tja, misschien moeten we het gewoon een keertje uitproberen. Maar die 2 punten verschil kan ik nog niet vatten. Als je dan een beetje aan elkaar gewaagd bent krijg je een scoreverloop als 45-43 en 34-32...
    Hé Claudia, succes van het weekend!

  34. Cock op 13-12-2005 om 09:55 uur

    Weet iemand dit misschien? Het lijkt zo dat bij dubbels en mixen er maar een service per servicebeurt is. Indien je het punt verliest gaat de service over naar de tegenpartij. Wie serveert er dan, mag je dat zelf kiezen? bijv. serveert er maar een speler de hele partij, of moet je dit afwisselen?

  35. Donja op 13-12-2005 om 09:55 uur

    Tja het zal ongetwijfeld bedoeld zijn om het aantrekkelijker te maken voor de TV, alsof wij daar wat aan hebben. Maar daarnaast kan de IBF maar 1 x per jaar de regels aanpassen volgens mij. Dus doen ze gewoon een test en wordt het niets dan blijft het bij het oude. Ze moeten toch wat verzinnen. Nog even en we mogen serveren zoals de tennisers dat doen, dat wordt lachen hahaha. Het moet niet gekker worden.

  36. edje op 13-12-2005 om 10:37 uur

    Ik denk dat degene die rechts staat dan moet serveren.
    Vanavond maar eens uitproberen

  37. Pieter Jan op 13-12-2005 om 11:04 uur

    Is het een idee om tijdens de training hiermee te oefenen anders raken we zeker de tel kwijt, het spoor ben ik al kwijt.

  38. nikkiC op 13-12-2005 om 12:22 uur

    Het is gewoon een te domme telling de tellers staan ook veel langer te tellen en worden daardoor minder geconcentreerd ze moeten eerst kijken wat de voordelen en nadelen zijn.

  39. robert terpstra op 13-12-2005 om 13:15 uur

    kvind de telling maar onzin...deze telling was prima. prcies lang gng..kwee nie hoe ze hier bij komen, maar deze telling is al zo lang...en ik hoor niemand klagen ;)

  40. claudia saleming op 13-12-2005 om 14:36 uur

    Tja...de partijen kunnen langer of korter worden maar wat een reacties allemaal!! En Edje...succes zal lukken.Tegen Amerstfoort en Duinwijck.Maar jullie zouden ons toch helpen (haha)

  41. Pieter Jan op 13-12-2005 om 14:44 uur

    dis echt dom....what the * ,denken ze dat ze mee bezig zijn het was toch goed zo???!!

  42. Pieter Jan op 13-12-2005 om 14:44 uur

    mama ga niet op mijn naam reageren!!

  43. Krijn op 13-12-2005 om 14:56 uur

    Pieter Jan: Je kunt je naam wijzigen of verwijderen op http://www.bvalmere.nl/instellingen

  44. nikki op 13-12-2005 om 15:25 uur

    wie moet er dan serveren in de dubbel of mix?

  45. Rianne v. Loo op 13-12-2005 om 15:53 uur

    Ik ben het er niet mee eens dat ze die regels nu alweer gaan veranderen. Het systeem is toch prima zo? Wat heeft het voor nut om het te veranderen? Als die puntentelling zo gaat worden, dan kan ik de sport die ik doe toch geen badminton meer noemen!
    En hoe weet je nu wie er moet serveren in de dubbel en de mix? Degene die de beste opslag heeft?
    Ik ben niet blij met dit gedoe! Laat het toch zoals het is!

    groetjes, Rianne

  46. Marcel eerwaarde op 13-12-2005 om 16:48 uur

    Waarom maken jullie je allemaal zo druk met nieuwe punten en serveren zo komt het misschien de badmintonsport juist wel ten goede om hiermee te experimenten. Jullie maken je te druk om alles misschien wanneer het echt gebeurd denk je van zo het is eigenlijk best goed op deze manier en anders word het vanzelf na 1 seizoen weer terug gedraaid net als toen het tot 7 punten ging

  47. edje op 13-12-2005 om 17:42 uur

    daar zeg je het al he, eerst expirimenteren... Het wordt meteen maar zo ingevoerd, dus wat nou expirimenteren. En wat met die 2 punten verschil te doen? Daar lijkt me ook geen duidelijkheid over.
    Wat vinden jullie van best of 5 to 9? Zeven was duidelijk net te kort...

  48. edje op 13-12-2005 om 17:43 uur

    @claudia: wie weet, ik denk niet dat we ons zomaar door Duinwijck laten afslachten. Hangt bij ons van de dubbels af, die lopen nog niet al te best dit seizoen dus...

  49. Christiaan op 13-12-2005 om 22:03 uur

    Nou zeg, wat een drukte allemaal. Over meer dan de helft van de reacties is niet echt goed nagedacht volgens mij.
    Het is allereerst helemaal niet zeker of een game tot 21 met rallypoint langer duurt dan een game tot 15 zonder rallypoint. Met rallypoint levert iedere rally namelijk een punt op. Met het huidige systeem kan de services eindeloos over en weer gaan, al helemaal met dubbels (tweede serverder etc.). Dus het lijkt me onzin dat de "tellers" vermoeid raken of hun concentratie kwijt raken!
    Het maximum aantal punten is wel een interessante kwestie! In theorie kan het inderdaad heel lang doorgaan. Maar bij vermoeidheid weten we hoe makkelijk een foutje gemaakt is en omdat dat meteen een punt voor de tegenstander oplevert, is een gat van 2 punten relatief snel bereikt.
    Wat betreft de scoreborden moet je een bord gebruiken met allemaal losse cijfers. Dan kan je met twee keer 0 tm 9 naast elkaar tot 99 tellen. Knappe jongen (m/v) die die stand vaak haalt of overschreidt ;)!
    Oke, ik was ook zeer verbaasd met deze nieuwe regel en vraag me zeker af wie het heeft verzonnen en wat de achterliggende gedachte is, maar laten we eerst maar eens zien hoe het loopt.

  50. Donja op 14-12-2005 om 12:21 uur

    Op een aantal tournooien in nederland heeft iemand vanaf de zijlijn al eens een test gehouden en wat er soms uitkwam is het feit dat degene die de partij wint ook de verlieser kan zijn. Als de tegenstander meer rallys wint dan kan hij ook de partij winnen. Ik denk dat het voor scheidsrechters c.q. tellers niet uitmaakt, de partij zal korter of misschien wel langer duren, ligt aan de rallys. Ik ben benieuwd.

  51. Rob Deriga op 14-12-2005 om 12:33 uur

    Er zit volgens de site van de IBF (International Badminton Federation) nog wel wat meer aan vast. Een game zal in principe bij 20-20 door iemand gewonnen worden als zij/hij 2 punten achter elkaar maakt, b.v. 23-25. Echter bij 29-29 zal het erom gaan wie het eerst 30 maakt. Ook ten aanzien van de pauzes zijn er wat veranderingen. Voor wie geen problemen heeft met Engels en alles wil weten, zie: http://www.intbadfed.org/Portal/desktopdefault.aspx?tabid=10&ItemID=1901

  52. Cock van Anrooij op 14-12-2005 om 14:35 uur

    Het leeft in ieder geval wel he ! Tijdens trainen bij Smashing gisteravond maar eens geprobeerd. Altijd vertel ik bij een training het belang van een goede service, maar daarop trainen doen de meesten niet zo graag, want dat is best wel saai. Nu hoeft niemand meer gestimuleerd te worden om dit te oefenen, want fout serveren kost meteen een punt !
    Er zitten behalve nadelen ook wel voordelen aan deze nieuwe regels.

  53. fabian op 17-12-2005 om 19:18 uur

    ik hoop dat die puntentelling snel weer anders word zowat niemand hier is er voor

  54. pieter jan op 17-12-2005 om 21:15 uur

    ik heb pas geleden mijn laatste spreekbeurt over badminton gedaan met puntentelling etc...alles is anders ineens en als iemand nu wat over badminton zegt is het meteen een andere puntentelling
    ik vind het maar zonde...van de tijd
    maar als het goed gaat moeten ze het ook een tijdje zo laten

  55. jos op 18-12-2005 om 15:41 uur

    ze moeten het niet zo laten...

  56. Henno op 18-12-2005 om 20:01 uur

    hoe gaat dat nu in de 3e set??, nu wissel je van helft bij de 8 (bij dames enkel bij de 6). hoe willen ze dat nu gaan doen???

  57. Competitie speler op 18-12-2005 om 20:29 uur

    Misschien is er nog een kleine kans dat ze iets terug draaien (voor de nieuwe competitie) hopelijk in ieder geval dat het rally-point systeem eruit gaat. Alles tot de 15 gewoon !

  58. jos op 19-12-2005 om 09:15 uur

    precies!!!

  59. Daphne op 19-12-2005 om 10:31 uur

    wat een regels.. :O
    maar goed de vorige werden ook snel weer terug gedraait.. dus zal dat nu ook wel komen :P

  60. Roland Branderhorst op 19-12-2005 om 13:00 uur

    Aan elk voordeel zit een nadeel. Iedereen weet dat ondertussen.
    1.Het spel zal sneller en aantrekkelijker voor de media worden.Dat trekt sponsors aan.
    2. Iedere slowstarter zal een goede warming-up moeten doen, anders is het binnen een paar minuten al bekeken.Dit voorkomt blessures.

    Als nadelen zou je kunnen noemen.
    1. shuttlegebruik gaat sterk omhoog. Een enkelspeler die zeker wil zijn dat hij niet over de achterlijn heen serveert neemt een nieuwe shuttle.
    2. Bij de dubbel wordt het hebben van de service eerder een nadeel dan een voordeel. De serveerder moet onderhands ,dus verdedigend,in het servicevak spelen, terwijl de ontvanger de shuttle het hele veld in kan sturen en zo de aanval kan opbouwen.

    Al met al zal het karakter van wedstrijden veranderen. Hoe ??? We zullen zien !!!

  61. competitie speler op 19-12-2005 om 13:30 uur

    Ik zie de voordelen wat hier boven staan niet echt als "voordelen"

    Eerst zien, dan geloven !

  62. competitiespeler op 20-12-2005 om 22:35 uur

    belachelijk:S:S

  63. gerald op 23-12-2005 om 20:00 uur

    hoe moet het met de dubbel ---erg ingewikkeld

  64. Boudewijn op 07-01-2006 om 19:46 uur

    Hoi,

    Ik ben zelf een tafeltennisser,
    en ik vindt dit erg vreemd.
    Bij tafeltennis is een aantal jaren geleden dit systeem juist afgeschaft om de snelheid in het spel te vergroten... We spelen nu best of 5 tot de 11....
    Ik ben het met jullie eens dat je tradities zoveel mogelijk in stand moet houden.

    Het verhaal over versnellen van de sport is volgens mij ook compleet verzonnen...
    Wordt een partij badminton dan echt leuker om te kijken als er bij ieder punt een blaadje op het telbord omgedraaid wordt? Wordt een wedstrijd badminton dan echt leuker als een hevige strijd tussen twee sterke spelers sneller beslist wordt door een ander telsysteem?

    Mijn antwoord is NEE

  65. Pieter Jan op 08-01-2006 om 07:57 uur

    ben k het mee eens

  66. jos op 08-01-2006 om 12:28 uur

    dat is het beste commentaar tot nu toe!!!

  67. Frankwin op 17-01-2006 om 14:01 uur

    http://www.intbadfed.org/Portal/desktopdefault.aspx?tabid=10&ItemID=1901 bestaat niet meer. Weet iemand waar ik de uitgebreide uitleg van de nieuwe regels nu kan vinden?

  68. Krijn op 17-01-2006 om 14:08 uur

    Frankwin; kun je iets met de Word documenten in het bericht zelf?

  69. paul leenders op 17-01-2006 om 17:16 uur

    Gelezen op http://www.badminton.nl/

    Badminton krijgt nieuw scoresysteem
    De International Badminton Federation (IBF) is al een aantal jaren op zoek naar een ander – beter – scoresysteem om het badminton aantrekkelijker te maken. Het huidige systeem van drie games tot 15 (of tot 11 bij het vrouwenenkelspel) komt te vervallen. Vanaf 1 februari 2006 wordt er een nieuw scoresysteem in gebruik genomen.

    Er wordt in het vervolg gespeeld tot 21 punten, met een verschil van tenminste twee punten. Het gaat, zoals nu, om twee gewonnen games per partij. Er komt ook een rallypointsysteem: niet alleen de serveerder maar ook de ontvanger kan scoren. Het systeem wordt in mei 2006 tijdens de Algemene Vergadering van de IBF geformaliseerd.

    De Nederlandse Badminton Bond heeft wegens de snelle besluitvorming van de IBF niet de mogelijkheid gehad om de achterban vooraf in te lichten en te raadplegen. Vanaf 1 februari worden alle IBF-evenementen volgens dit nieuwe systeem gespeeld. Voor Nederland wordt het nieuwe scoresysteem toegepast bij de Nederlandse Kampioenschappen, Dutch Junior International, Velo International en de Europese Kampioenschappen. Bij overige toernooien en competities wordt het oude scoresysteem tot 1 juli 2006 gehanteerd.

    Details

    1. Best of three games tot 21 bij alle speldiciplines, met een verschil van 2 punten per game
    2. Als het verschil van 2 punten nog niet bereikt is bij een stand van 29-29, dan is het 30e punt het winnende punt
    3. De service gaat over wanneer de serveerder niet scoort
    4. In het dubbelspel heeft een duo slechts één servicebeurt
    5. Zowel serveerder als ontvanger kan scoren
    6. Als een speler als eerste de score 11 bereikt, krijgen beide spelers 60 seconden rust
    7. De spelers krijgen tussen de games 2 minuten rust

    Binnenkort meer info op NBB pagina

  70. Martyn op 02-02-2006 om 20:23 uur

    ik vraag me echt af hoe ze dit hebben bedacht. het meest irriteer ik me nog dat bij een dubbel maar 1 servicebeurt is!

  71. Rob op 14-02-2006 om 18:47 uur

    Gisteren met de training de nieuwe telling geoefend i.c.m. de dubbels, maar ik vind het drie keer niks. Het creeërt geen rust en men gaat veel voorzichtiger spelen als je dichterbij de 21 komt.

  72. Donja op 15-02-2006 om 08:47 uur

    En als je 20-15 achter staat bijvoorbeeld dan heb je zeker al verloren. Bij de NK voor het eerst gedaan, ik vond het wel meevallen. Het is alleen raar dat spelers bij de 11 al mogen drinken. Zijn ze net lekker warm moeten ze al drinken want dan is het pauze. De dubbels is even wennen omdat je maar 1 service hebt maar ook daar raak je aan gewend. De partijen duren helaas niet korter zoals men misschien verwacht had. Er waren toch een aantal partijen die ruim 60 minuten duurde, dat was toch wel grappig om te zien. Daarnaast is het denk ik wel wennen voor de vrouwen. Je kunt nu, als je drie games speelt, 63 punten in totaal spelen. Dat is best lang. Als ik zag dat bij de NK iemand bijna kotsend van de baan kwam dan vraag je je dat toch wel af waar het allemaal voor nodig is. Maarja, dat zijn uitzonderingen. Ik ben benieuwd of het uiteindelijk definitief zal worden ingevoerd.

  73. Cock van Anrooij op 15-02-2006 om 09:31 uur

    In het meest extreme geval kan je zelfs 89 punten spelen ( 2 games met 30-29 winnen en er een met 30-29 verliezen).
    Als je met 20-15 achter staat, heb je toch 5 rally's meer verloren dan je tegenstander ! Niet zo gek toch dat het dan nog moeilijk wordt te winnen.
    Dit systeem heeft niet alleen maar nadelen. Je leert ook goed en scherp serveren. Als ik zie hoe vaak er in het huidige systeem nonchalant wordt geserveerd zal er op dit onderdeel vooruitgang geboekt worden.

  74. donja op 15-02-2006 om 10:43 uur

    dat ben ik helemaal met je eens.

  75. pascal op 19-02-2006 om 17:36 uur

    die nieuwe regels maken me helemaal gek, ik hoop dat in mei a.s. blijkt dat het huidige systeem beter is...

  76. Rieke!! op 20-05-2006 om 16:27 uur

    het komt helemaal goed,, ik ben erg blij met de nieuwe regels,,
    alleen ffe wenne!!

    groetjes aan sneek :P

    Kus rieke!! ;)

  77. Rob Deriga op 21-05-2006 om 00:55 uur

    De link naar de IBF voor de nieuwe puntentelling is te vinden op: http://www.internationalbadminton.org/pressreleasenewscontent.asp?pageid={874B4112-E924-4901-ABAD-6A3E5606F9FF}
    en bij de NBB in de rechterkolom van de eerste tabel: http://www.topbadminton.nl/wf/

  78. Stef op 21-06-2006 om 18:50 uur

    niet alleen heb ik er al een tornooi mee gewonnen, je doet het ook nog eens in minder tijd. Geweldig systeem.

  79. Pieterklaas op 07-09-2006 om 21:10 uur

    Vandaag voor het eerst geprobeert met het nieuwe scoresysteem. Ik snap het nog steeds niet helemaal en we hebben dan ook meer gepraat dan gebadmintont. Ook snap ik niet wat meer al zeggen dat het steeds moet veranderd worden. Het was toch goed zo? naja. we zien het wel.

    Groete

  80. Zef op 06-10-2006 om 17:38 uur

    Nou weetje, ik vind et allemaal wel best.

    We kunnen er toch niet veel aan veranderen, en ookal zou dat kunnen, zou dat beschamend zijn voor de NBB, dan is blijkbaar de mening of beslissing van de NBB niet goed, en dat betwijfel ik.

    Maargoed iedereen zijn eigen mening, ik vind het nieuwe puntensysteem gewoon goed, het speelt lekker en geeft iedereen een goeie kans om te winnen.

  81. Zef op 06-10-2006 om 17:39 uur

    PS: de nieuwe puntentelling gaat maar tot de 33 geloof ik, dus geen 88-88 of iets dergelijks, want ik denk niet dat de NBB zo dom is om daar geen regel voor te maken.

  82. Mariska op 06-10-2006 om 18:53 uur

    Maximaal 30

  83. youri op 22-11-2006 om 10:37 uur

    badminton suckt VOETBAL :)

  84. mike der hoeven op 05-03-2009 om 15:56 uur

    yo kom allemaal bij ons op badminton in zutphen wij winnen allles yoyo kom snel we hebben spelers nodig :)

  85. Jos K. op 05-03-2009 om 17:06 uur

    Als er na deze oproep niemand naar zutphen gaat weet ik het ook niet meer!! |:(

Reageer op dit bericht (“Nieuw scoresysteem ↑”)

(wordt niet getoond op de website)
(wordt aan uw naam gekoppeld)
(nee invullen)

Smilies

Richtlijnen voor reacties (uitgebreid)